Dobre praktyki 
Marketing terytorialny > Promocja > Komunikacja marketingowa samorządów

Serwis jest własnością Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.
 
Start arrow e-biblioteka arrow Kreatywne miasta
 
 
 
  :: Main Menu
Menu serwisu
Start
O stronie...
Baza dobrych praktyk
e-biblioteka
Inspiracje
Konkursy
Twoja dobra praktyka
News
Funkcjonalne
Biuletyn
Pliki do pobrania
Linki
Szukaj
Napisz do nas
Mapa serwisu
-------------
 
 
Statystyki
web stats stat24.com

Kreatywne miasta PDF Drukuj E-mail
Napisał Michał Walczyński   
czwartek, 12 czerwiec 2008

Richard FloridaRichard Florida, amerykański socjolog, to twórca pojęcia kreatywnej klasy oraz tak zwanych miejsc kreatywnych.
Kreatywna klasa, to zdaniem Floridy, społeczeństwo wiedzy, osoby tworzące usługi niematerialne, wytwarzające dobra intelektualne. Do klasy kreatywnej zaliczyć możemy artystów, informatyków, osoby pracujące w mediach, usługach,

Richard Florida w swoim dziele "The Rise of the Creative Class" wskazuje, że najbardziej dynamicznie rozwijać się będą miejsca, skupiające najbardziej kreatywne, dynamiczne jednostki. Takie miejsca będą musiały zaoferować swoim mieszkańcom wysoki standard życia, ciekawe rozrywki, swobodę realizowania siebie. Tymi miejscami są miasta.
Konstruując pojęcie „klasy kreatywnej” Florida ma na uwadze między innymi: naukowców i inżynierów, wykładowców uniwersyteckich, poetów i pisarzy, artystów, artystów estradowych, aktorów, projektantów mody i architektów, jak również liderów „modnych towarzystw”: autorów literatury faktu (non-fiction writers), redaktorów naczelnych i ludzi mediów, wpływowe postaci w kulturze tak popularnej, jak i elitarnej, zespoły doradcze i wszelkie inne środowiska opiniotwórcze.
Oprócz tego klasa kreatywna obejmuje profesjonalistów z dziedzin nowoczesnej technologii, usług finansowych, prawniczych, zarządzania i medycyny – ludzi, których praca polega na kreatywnym rozwiązywaniu problemów i szukaniu innowacyjnych rozwiązań.[1] Kapitał kreatywny tworzą w związku z tym twórcze jednostki, bez względu na to, jaki zawód pełnią. Kreatywna klasa poszukuje na miejsce zamieszkanie tal zwanych kreatywnych centrów – miast otwartych, różnorodnych oraz wieloetnicznych. Miasta te, zapewniają nie tylko wysoki komfort życia, ale przede wszystkim kreatywne miejsca pracy. Florida za miasta kreatywne, inaczej sukcesu, uznaje lokacje charakteryzujace się cechami 3T: Technologia, Talent, Tolerancja. Do miast takich możemy zaliczyć amerykańskie Boston, Seattle, Waszyngton, okolice zatoki San Francisco.

[1] A. Kopel, Klasa kreatywna jako czynnik rozwoju miast. Źródło: Śląska Biblioteka Cyfrowa http://www.sbc.org.pl [data odwiedzin: 11 maja 2008]

Richard Florida prezentuje swoją nową książkę podczas spotkania w firmie Google: http://youtube.com/watch?v=Cj1OpiBRNsg
 
Strona Richarda Floridy: http://creativeclass.com
 
 
 

 

Następny >