Dobre praktyki 
Marketing terytorialny > Promocja > Komunikacja marketingowa samorządów

Serwis jest własnością Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.
 
Start arrow e-biblioteka arrow Internet po twojej stronie
 
 
 
  :: Main Menu
Menu serwisu
Start
O stronie...
Baza dobrych praktyk
e-biblioteka
Inspiracje
Konkursy
Twoja dobra praktyka
News
Funkcjonalne
Biuletyn
Pliki do pobrania
Linki
Szukaj
Napisz do nas
Mapa serwisu
-------------
 
 
Statystyki
web stats stat24.com

Internet po twojej stronie PDF Drukuj E-mail
Napisał Michał Walczyński   
wtorek, 08 sierpień 2006
Według badań SMG/KRC w 2005 roku z Internetu korzystało już 9,2 mln ludzi w Polsce.
Jest to znaczny wzrost biorąc pod uwagę, że w 2000 roku dostęp do Internetu posiadało 2,3 mln Polaków. Oprócz upowszechnienia dostępu do sieci na wzmiankę zasługuje fakt, ze rosną obroty polskiego e-commerce oraz wydatki na reklamę internetową.

Internet staje się powoli jednym z najważniejszych elektronicznych mediów. Wydatki na reklamę internetowa podobnie, jak ilość transakcji handlowych zawieranych przez Internet szybko rośnie.
Nie da się ukryć, że obecność w sieci jest źródłem istotnych profitów. Samorządy zobligowane do posiadania Biuletynu Informacji Publicznej powoli wykorzystują Internet do komunikacji z mieszkańcami i przyjezdnymi. Niemniej warto wskazać elementy, które mogą rozwinąć wykorzystanie Internetu, a szczególnie miejskich, urzędowych, gminnych stron internetowych.

 

Do podstawowych działów strony internetowej jednostki samorządowej powinny należeć:

  • Informacje o urzędzie, prezydencie, burmistrzu.
  • Komunikaty, historia, opis potencjału samorządu.
  • Mapa miasta, gminy.
    • Obecnie na co raz większej ilości stron wykorzystuje się mapę w postaci zdjęć fotograficznych (ortofotomapa). Takie rozwiązanie między innymi wprowadziła Warszawa (http://mapa.warszawa.um.gov.pl/)
  • Aktualności
Często się zdarza, że strony nie posiadają działu aktualności albo nie jest on aktualizowany. Informowanie o nowych wydarzeniach, inicjatywach lub rocznicach jest jednym z podstawowych elementów aktywizacji społeczności lokalnej. W przypadku dużych jednostek aktualności można zorganizować w działy np.: z życia miasta, z życia urzędu, wydarzenia kulturalne. Nowości na stronie mogą być prezentowane w formie multimedialnej. Takie rozwiązanie zastosowano na stronie urzędu Bielska-Białej (http://www.um.bielsko.pl/bb/dzialy/um/tv.jsp)
  • Wielojęzyczna wersja – przynajmniej w języku angielskim, niemieckim, rosyjskim.
  • Internetowy informator urzędu -  podstawowe informacje o godzinach otwarcia, rozpatrywania wniosków. Czyli: co, gdzie i kiedy można załatwić w urzędzie! Co więcej taki moduł można rozbudować o wirtualne biuro, z którego mieszkańcy mogą online pobrać druki i dokumenty. Takie rozwiązanie zostało wprowadzone przez miasto Mysłowice (www.myslowice.pl)
  • Baza kontaktowa, linki – adresy i numery telefonów jednostek samorządowych, policji, straży miejskiej, szpitali, bibliotek publicznych itp.
  • Statystyki
Warto wprowadzić system statystyk, dzięki którym można monitorować ruch na stronie, wyśledzić najbardziej popularne działy strony oraz miejsce skąd pochodzą internauci odwiedzający nasz serwis.


W jaki sposób można wykorzystać ciekawe trendy na  internetowej stronie samorządu?

e-entertainment

Choć jest to w głównej mierze stosowane przez serwisy komercyjne, to jednak warto rozważyć wprowadzenie rozrywki na stronę internetowa. E-entertainment obejmuje wszystkie aplikacje rozrywkowe na stronie, w szczególności są to proste gry we Flashu, animacje np. możliwość zwiedzania online muzeum. Dzięki takim rozwiązaniom można w sposób nietuzinkowy zachęcić do odwiedzenia naszej strony, co niewątpliwie przyczyni się do wzrostu odwiedzin naszego serwisu.


Społeczności internetowe

Tworząc fora internetowe, czaty lub strefy wymiany zdjęć, linków lub komentarzy, grupy dyskusyjne między internautami można zyskać wiele cennych informacji o nastrojach społecznych, zainteresowaniach oraz bolączkach lokalnej społeczności.
 
Multimedia

Dostęp do materiałów audio i video, tapety, wygaszacze ekranu bez wątpienia wpływają na atrakcyjność serwisu. W formie audio przedstawić można list wójta, burmistrza lub prezydenta do mieszkańców lub przedstawić interesujące miejsca. Takie rozwiązanie zastosowano na stronie amerykańskiego miasta Newark (http://www.ci.newark.nj.us)
Pliki video oraz prezentacje mogą służyć zainteresowaniu potencjalnych inwestorów naszą ofertą inwestycyjną.


Wskazówki o których warto pamiętać przy tworzenia stron internetowych:

  • strona powinna ładować się (wyświetlać) w nie więcej niż 10 sekund. Badania wskazują, że serwisy wyświetlające się wolniej powoduje frustrację oglądających.
  • wstępna animacja flash – około 30% internautów, wybiera opcje POMIŃ INTRO (skip). Taka forma prezentacji nie jest dobra w dużych serwisach.
  • Kolory i czcionka. strona powinna być przejrzysta i czytelna. Na stronie powinny dominować 2 – 3 kolory. Bardzo dobrze wyglądają odcienie niebieskiego i granatu stosowane jako tła. Bardzo dobrze widoczne oraz czytelne są takie czcionki, jak: Arial, Tahoma, Trebuchet oraz Verdana (głównie bezszeryfowe)
  • Przy dużych serwisach wskazane jest zastosowanie mapy strony, która pomoże niezorientowanym zapoznać się ze schematem serwisu.
  • Nie wszystko na stronie musi być wyrażone w formie tekstu. Wyświetlenie za dużej ilości informacji może prowadzić do problemów z ich znalezieniem. (patrz serwis internetowy Szczecina: http://www.szczecin.pl/). Wiele informacji można wyrazić w formie symboli np.: wersja dla niepełnosprawnych, wybór wersji językowej, kontakty.
  • Niewskazane jest stosowanie menu rozwijanego. Nie jest to rozwiązanie ergonomiczne (patrz serwis internetowy Uniwersytetu Śląskiego: http://www.us.edu.pl) . Przy dużej ilości odnośników rozwijanie i sprawdzanie, co kryje się pod każdym hasłem jest frustrującą czynnością.
  • Kompatybilność z różnymi przeglądarkami. W Polsce bardzo dużą popularnością cieszy się przeglądarka Mozilla Firefox. Korzysta z niej około 20% internautów. Warto pamiętać, że nie każda przeglądarka wyświetla nasze strony tak samo.

źródła:

June Cohen: Serwisy WWW. Projektowanie, tworzenie i zarządzanie.Wyd. Helion (Gliwice: 2004)

Magazyn Prokreacja - luty 2006 

< Poprzedni