Dobre praktyki 
Marketing terytorialny > Promocja > Komunikacja marketingowa samorządów

Serwis jest własnością Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.
 
Start arrow Baza dobrych praktyk arrow Bristol czytelne miasto
 
 
 
  :: Main Menu
Menu serwisu
Start
O stronie...
Baza dobrych praktyk
e-biblioteka
Inspiracje
Konkursy
Twoja dobra praktyka
News
Funkcjonalne
Biuletyn
Pliki do pobrania
Linki
Szukaj
Napisz do nas
Mapa serwisu
-------------
 
 
Statystyki
web stats stat24.com

Bristol czytelne miasto PDF Drukuj E-mail
Napisał Michał Walczyński   
wtorek, 15 sierpień 2006
Jeden znajbardziej śmiałych i wizjonerskich projektów urbanistycznych został zrealizowany w Birstolu. Władze miasta przy współpracy z prywatnymi podmiotami opracowały zintegrowany system informacji i wizualizacji miasta.
 
 
 
Od połowy lat 90. Bristol realizuje projekt "czytelnego miasta" - systemu zintegrowanej informacji miejskiej. Nagradzanane wieloma nagrodami przedsięwzięcie "Bristol Legible City" (BLC) jest wzorem, który warto naśladować.
 
O Bristolu:
Miasto leżące w południowo-zachodniej Anglii, położone przy ujściu rzeki Avon do Kanału Bristolskiego. Ośrodek administracyjny hrabstwa Avon.

Informacje podstawowe:
  • Powierzchnia – 325 km²
  • Liczba ludności – 358 168 mieszkańców
  • Gęstość zaludnienia – 3 469/km²
Przemysł:
  • lotniczy (Rolls-Royce - silniki samolotowe, British Aircraft Corporation, gdzie produkowany był samolot Concorde, obecnie produkuje sie skrzydła do Airbusów),
  • stoczniowy (duży port przeładunkowy),
  • hutniczy (metali nieżelaznych),
  • spożywczy.
  • Duża obecność sektora finansowego, mediów oraz IT (m.in. centrum badawcze HP)

O projekcie:
Projekt „Bristol Legible City” (Bristol przejrzyste miasto) to przedsięwzięcie budowy systemu informacji miejskiej obejmującego znaki, sygnalizację dla pieszych, punkty informacji turystycznej, tablice z mapami oraz punkty z dotykowymi panelami prezentującymi informacje o mieście oraz jego atrakcjach.
Choć podobne inwestycje w infrastrukturę miejską realizowane są w różnych częściach świata, to jednak to, co wyróżnia Bristol to podejście całościowe (holistyczne) do rozwoju miasta. Projekt opiera się na dwóch poziomach:
  1. poziom lokalny – stworzenie łatwo dostępnego, bezpiecznego, wygodnego i spójnego centrum miasta
  2. poziom krajowy i międzynarodowy – przedstawienie Bristolu jako dynamicznego, wieloaspektowego ośrodka miejskiego
 
 
Cele projektu:
  1. Stworzenie systemu łatwo dostępnej informacji połączonego z kreacją identyfikacji wizualnej miasta
  2. Zachęcenie do korzystania z transportu publicznego,
  3. Poprawa postrzegania miasta przez mieszkańców oraz turystów,
  4. Stworzenie silnej identyfikacji miasta, co ma się przełożyć na wzrost liczby turystów, poprawę jakości życia w mieście i napływ inwestorów.

Koncepcja opiera się na zasadzie – odpowiednia informacja w odpowiednim miejscu.
Ideą projektu było stworzenie zintegrowanego systemu informacji, z którego będą mogli korzystać zarówno przedsiębiorcy umawiający się na spotkanie, fani kina zmierzający na seans filmowy, rowerzyści udający się do sklepu, a także okazjonalni turyści podróżujący promem.
 
Adresaci projektu:
Wszyscy mieszkańcy Bristolu, turyści, przedsiębiorcy, osoby przejeżdżające przez miasto.
 
 
 
Prace nad projektem:
W 1996 roku rozpoczęto prace nad ideą „Czytelnego Bristolu”. Ambicją lokalnych samorządowców było uczynienie z Bristolu czołowego ośrodka kulturalnego i ekonomicznego. Ta idea stała u podstaw stworzenia strategii centrum miasta opierającej się na modernizacji i rewitalizacji centrum Bristolu. Do współpracy nad projektem zaproszono między innymi wydziały urzędu miasta, władze miejskie, agencje centralne oraz organizacje zrzeszające przedsiębiorców i inne. W celu efektywnego wdrożenia projektu utworzono zespół składający się osób, których zadaniem było opracowanie podstawowych elementów przedsięwzięcia. W zespole tym znaleźli się między innymi urzędnicy miejscy, architekci miejscy, projektanci produktów, urbaniści, a także konsultanci w zakresie sztuki użytkowej i inżynierowie zajmujący się transportem.  Zespół ten opracował ponad 40 projektów.
Przy współpracy z firmą Adshel, producentem urządzeń użyteczności publicznej, pierwsze panele informacyjne oraz znaki określające kierunki pojawiły się na ulicach Bristolu w 2001 roku.
Prace nad ideą czytelnego Bristolu podzielono na etapy. W pierwszym etapie określono ramy projektu, które obejmowały opracowanie wspólnego podejścia do wszystkich elementów przedsięwzięcia. Była to kluczowa faza projektu. Dzięki określeniu podstawowych założeń łatwo było rozwijać poszczególne koncepcje całego projektu.
Istotne było scharakteryzowanie tożsamości Bristolu składającego się raczej z pewnych komponentów niż jednego logo. Celem było opracowanie prostego, ale charakterystycznego przekazu Bristolu - wizualnego języka obejmującego łatwo rozpoznawalne symbole, określoną paletę kolorów oraz czytelną czcionkę zastosowana w tekstach. Te elementy miały być zastosowane we wszystkich projektach, począwszy od internetowej informacji turystycznej, przez mapy miejskie, a skończywszy na znakach informacyjnych dla pieszych.
 
 
 
Informacja a identyfikacja wizualna
Sercem całego projektu jest stworzenie łatwego do zrozumienia systemu zapewniającego stały dostęp do informacji w centrum miasta oraz łączącego różne dzielnice. To ma pozwolić mieszkańcom oraz turystom bezproblemowo korzystać z atrakcji Bristolu oraz zachęcać do przemieszczanie się ludności za pośrednictwem transportu publicznego.
 
Centralnym elementem „czytelnego miasta” jest wizualizacja informacji za pomocą odpowiedniej czcionki, ikon, piktogramów oraz kolorów. Na potrzeby projektu opracowano krój pisma „Bristol Transit”.  Czcionka ta jest konsekwentnie stosowana na wszystkich informacjach obejmujących projekt, jednocześnie tworząc wyróżniającą się sygnaturę Bristolu.
Ten krój tekstu został zaadaptowany z berlińskiego systemu informacji. Na podstawie badań stwierdzono, że czcionka ta odznacza się wysokim stopniem czytelności.
 
 
Projekty realizowane w ramach "Bristol Legible City": 
At-Bristol Car Park – system informacji o parkingach, ich położeniu w mieście i drogach dojazdowych do nich.

New Pedestrian Signs – nowy system informacji dla pieszych, obejmujący główne szlaki komunikacyjne w mieście. Zgodnie z założeniami BLC ilość słów na znakach ograniczono do niezbędnego minimum. Na podstawie badań stwierdzono, że użytkownicy potrafią zrozumieć tylko 5 komunikatów umieszczonych na jednym drogowskazie.

Heads-up Mapping – system map prezentowanych na panelach w mieście. Każda z map zaprojektowana jest indywidualnie do miejsca, gdzie jest prezentowana. Oznacza to, że w centrum takiej mapy zawsze jest miejsce, gdzie użytkownik się znajduje. Poza tym na mapie zaznaczono istotne budynki w formie grafik 3D, dzięki czemu użytkownicy łatwiej mogą określić swoje położenie oraz kierunek podróży. Mapy nie są zaprojektowane zgodnie ze standardem północ – południe. Osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą dzięki mapom zorientować się, gdzie mogą napotkać utrudnienia w postaci  schodów lub innych wzniesień (takie informacje zamieszczone są na mapie).

Zintegrowane mapy – seria wydawnicza obejmująca mapy dla pieszych, mapy tras autobusów dostępna za darmo.

System dotykowych konsoli – informacyjne panele, dzięki którym użytkownicy mogą zdobyć informacje o atrakcjach turystycznych, zakwaterowaniu, transporcie miejskim oraz radzie miejskiej Bristolu. Co więcej, za pośrednictwem tych urządzeń można wysłać e-maila oraz wydrukować mapę lub przewodnik. 20 takich paneli znajduje się przy głównych ulicach Bristolu. Kolejne 4 mają zostać umieszczone poza centrum miasta, aby można było badać opinie społeczności o projekcie.

Nawigatorzy – przewodnicy miejscy, dostarczający informacji o mieście, atrakcjach, hotelach i transporcie, ale także uczący o mieście.

Informacja turystyczna i marketing strategiczny - organizacja centrum informacji turystycznej oraz strony internetowej http://www.visitbristol.co.uk zgodnie ze standardami BLC.

Okrągłe tablice – aby upamiętnić wybitnych mieszkańców Bristolu oraz istotne wydarzenia historyczne w różnych częściach miasta umieszczono okrągłe, niebieskie tablice. (na zdjęciu)

Tablice z nazwami ulic – aby zachować graficzną spójność wszystkich elementów, nazwy ulic umieszczono na tablicach z białym tłem, używając przy tym jednolitego kroju pisma (Bristol Transit).
 
 
 
Korzyści, jakie odniosło miasto i społeczność lokalna
Realizacja projektu przyniosła realne korzyści dla mieszkańców i przyjezdnych. Po pierwsze stworzono pozytywny klimat i społeczne przyzwolenie na regeneracje i zagospodarowanie terenów miejskich. „Bristol – czytelne miasto” jest projektem uczynienia miasta miejscem lepszym do życia, pracy i zwiedzania. To dało miastu oraz jego mieszkańcom poczucie silnej tożsamości, co jest fundamentem długoterminowego rozkwitu i dobrobytu.
W lutym 2002 roku projekt otrzymał nagrodę Królewskiego Instytutu Planowania Miast oraz  Regional Planning Award.
Korzyści dla określonych podmiotów
Broadmead Shopping Centre – centrum handlowe, które rocznie odwiedza 39 milionów klientów. Dzięki jednolitej sygnalizacji, mapom i punktom informacyjnym klienci nie mają problemów z lokalizacją centrum handlowego. Wcześniej wiele osób rezygnowało z odwiedzin tego sklepu z uwagi na brak informacji o lokalizacji i drogach dojazdowych.
Uniwersytet Bristolski
Oznakowanie miasta przyczyniło się do tego, że co raz mniej osób gubiło się w poszukiwaniu budynków uniwersyteckich, a co więcej sam uniwersytet, w kontekście całego miasta, zaczął być postrzegany jako miejsce kreatywne.
 
Rezultaty projektu:
  • Stworzenie jednolitego, nowoczesnego systemu informacji miejskiej obejmującego znaki dla pieszych, punkty informacyjne, mapy, system znaków parkingowych i wiele innych elementów wpływających na ułatwienie orientacji w terenie zarówno mieszańcom, jak i gościom.
  • Wzrost atrakcyjności miasta zarówno dla mieszkańców, turystów, jak i inwestorów
  • Pokonanie problemu braku informacji o mieście oraz złej organizacji znaków informacyjnych.
  • Stworzenie pozytywnego wrażanie na osobach odwiedzających Bristol
  • Kreacja miasta, jako miejsca rozwoju i modernizacji
Ekologia:
Ruch samochodowy w Bristolu  był na tyle duży, że tworzyły się korki oraz wzrastał poziom zanieczyszczeń z tym związanych. Jednym z pośrednich celów projektu było stworzenie powszechnej informacji dla pieszych, wytyczenie bezpiecznych i łatwych tras dla pieszych obejmujących główne atrakcje miasta oraz punkty docelowe. Te działania oraz inne podjęte w tym kierunku miały służyć promowaniu i wsparciu transportu publicznego, który miał być wykorzystywany zamiast prywatnych samochodów. Rezultatem projektu było ograniczenie liczby znaków dla pieszych oraz innych tego typu urządzeń, które zastąpiono nowymi drogowskazami wykonanymi z trwałych i nowoczesnych materiałów, jednocześnie ograniczając ich liczbę do minimum.

Opinie o projekcie:
Dick Penny, dyrektor Watershed Media Centre.
„System znaków w centrum miasta  jest znacznie bardziej przejrzysty i daje przechodniom orientację, nie tylko o tym gdzie są, ale także gdzie zamierzają iść, a nawet informacje o tym, co jest jeszcze dla nich osiągalne. Dzięki temu miasto bardziej dostępne i atrakcyjne. Projekt daje czytelny komunikat, że Bristol to nowoczesne miasto z poczuciem stylu i jakości. Debata wokół całego przedsięwzięcia pomogła wzmocnić dążenia do uczynienia z Bristolu miasta lepszego do życia oraz pozytywnie prezentującego się gościom.”
 
Badania użyteczności:
Pierwsze niezależne badanie systemu sygnalizacji zostało przeprowadzone przez South West Tourism oraz Bristolskie Biuro Turystyczne oraz Konferencyjne. Oto niektóre dane z tego badania:
  • 61,3% ankietowanych gości zwiedzających Bristol przyznało, że system informacyjny dla pieszych jest dobry albo bardzo dobry. 8,2% uznało system za słaby albo bardzo słaby
  • w skali ocen od 0 do 5 średnia ocen systemu dla pieszych został oszacowana na 3,84
  • system map oraz tablic informacji za dobry albo bardzo dobry uznało 36,6% ankietowanych. 13,4% osób biorących udział w badaniu oceniało system jako słaby lub bardzo słaby.
 
Żródła:
 
Zdjęcia przedstawiające elementy projektu znajdują się w dziale Inspiracje.

 
Informacje zawarte na stronie nie są dokładnym tłumaczeniem wszystkich materiałów znajdujących sie na stronie BLC. W celu uzyskania szczegółowych informacji zachęcamy do odwiedzin witryny Bristol Legible City.
< Poprzedni