W dniach 21-22 kwietnia w Warszawie odbył się II Festiwal Promocji Miast i Regionów - impreza mająca na celu przekazanie eksperckiej wiedzy z zakresu tworzenia i realizacji strategii promocyjnych zmierzających do budowania rozpoznawalnego wizerunku miast i regionów.Na tegoroczny festiwal składały dwa elementy: konferencja - poświęcona zagadnieniom promocji miast i regionów oraz konkurs Złote Formaty, którego celem było uhonorowanie wyróżniających się projektów promocyjnych miast i regionów w czterech kategoriach: wydarzenie specjalne, strona internetowa, plakat reklamowy, wydawnictwo promocyjne, zrealizowanych w 2007 roku.
Podczas trwania dwudniowych wykładów eksperci z kraju jak i zagranicy zwrócili uwagę na różnice między kampaniami promocyjnymi miast i regionów w kraju i na świecie. Podkreslili oni przede wszystkim niedostateczny wpływ na kampanie w Polsce społeczności lokalnych. Oprócz wiedzy czysto teoretycznej uczestnicy festiwalu mieli sposobność do wymiany doświadczeń. Samorządowcy skupili sie przede wszystkim na poszerzaniu wiedzy pracowników odpowiedzialnych właśnie za promocje. Podobnie jak przed rokiem podczas festiwalu miał miejsce Panel Prezydentów i Marszałków . Wśród dyskutowanych na nim tematów znalazły się m.in.:
- Efektywność ekonomiczna, społeczna i kulturowa działań promocyjnych
- Czy dzisiaj mamy do czynienia z długofalowym myśleniem o promocji miast i regionów?
- Konkurencja między miastami i regionami- czy jest potrzebna?
- Jakie są największe bariery w realizacji działań promocyjnych?
- Stopień przygotowanie samorządów do profesjonalnego podejścia do planowania i realizacji działań promocyjnych miast
- Realizacja projektów promocyjnych przy współpracy pomiędzy miastami, gminami, województwami - czy może to być tańsza i bardziej skuteczna?
- W jaki sposób promocja miast i regionów wpływa na promocję kraj
Konkurs Złote Formaty rozgrywano w czterech kategoriach: plakat reklamowy, wydarzenie specjalne, strona internetowa oraz wydawnictwo promocyjne. O nagrody mogły ubiegać się projekty, które realizowały cele promocyjne miast lub regionów i służyły budowaniu ich pozytywnego wizerunku. W tegorocznej edycji do konkursu zgłoszono ze 103 miast łącznie 213 działań promocyjnych, czyli dwa razy więcej niż rok temu. Nagrody wręczone zostały laureatom wczoraj podczas uroczystej gali kończącej dwudniowy Festiwal Promocji Miast i Regionów. I tak za najlepszy plakat reklamowy uznano "Kulturalną Małopolskę" przygotowaną przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, najlepszym wydawnictwem promocyjnym "Lustro czasu" opublikowane w Jarocinie, najciekawszym, wydarzeniem specjalnym Światowy Zlot Żaglowców zorganizowany przez Szczecin, a najoryginalniejszą stronę internetową - witrynę przygotowaną przez Kielce. Każdy z czterech zwycięzców wygrał możliwość przeprowadzenia darmowej outdoorowej kampanii reklamowej o wartości 100 tys. zł, która zostanie zrealizowana na nośnikach Grupy Ströer, organizatora Festiwalu Promocji Miast i Regionów. Z kolei nagrodę pieniężną w wysokości 10 tys. zł, ufundowaną przez Związek Miast Polskich, otrzymał Słupsk za kalendarz "Witkacy w Słupsku". Natomiast wyróżnienie TVP Info przypadło Częstochowie za projekt "Autoportret częstochowian".
Pełna lista nagrodzonych podczas II Festiwalu Promocji Miast i Regionów: Kategoria plakat reklamowy: I miejsce - Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego za plakat Kulturalna Małopolska II miejsce - Warszawa za plakat Tak widzę Warszawę III miejsce - Bełchatów za plakat Bełchatów daj się skusić Kategoria wydarzenie specjalne: I miejsce - Szczecin za Światowy Zlot Żaglowców II miejsce - Mysłowice za off Festiwal Mysłowice 2007 III miejsce - Wrocław za Festiwal Wrocław Non Stop - Częstochowa za Autoportret częstochowian Kategoria wydawnictwo promocyjne: I miejsce - Jarocin za Lustro czasu II miejsce - Żyrardów za Centrum Produkcji Filmowej i Telewizyjnej w Żyrardowie III miejsce - Gdańsk za Gdańsk według Guntera Grassa - Łódź za Łódź miasto kultury - Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego za Małopolska - palce lizać. Przewodnik Kulinarny po regionie Kategoria strona internetowa: I miejsce - Kielce za itv.kielce.pl II miejsce - Giżycko za gizycko.pl III miejsce -Starogard Gdański za starogard.pl Wyróżnienia: Śrem - w kategorii wydawnictwo promocyjne za Żyrafy śremskie - kalendarz promocyjny 2007 Kościan - w kategorii wydarzenie specjalne za Międzynarodowy Projekt Współpracy Partnerskiej Ruda Śląska - w kategorii wydarzenie specjalne za projekt Ludzie - bogactwo Rudy Śląskiej Poznań - w kategorii plakat za Życzenia od Poznaniaków Łomża - w kategorii strona internetowa za m.lomza.pl Tarnów - w kategorii strona internetowa za Tarnowskie Centrum Informacji Nagroda pieniężna w wysokości 10 tys. PLN, ufundowana przez Związek Miast Polskich Słupsk za kalendarz "Witkacy w Słupsku". Wyróżnienie TVP INFO Częstochowa za projekt "Autoportret częstochowian". |