Dobre praktyki 
Marketing terytorialny > Promocja > Komunikacja marketingowa samorządów

Serwis jest własnością Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.
 
Start arrow e-biblioteka arrow Czym jest promocja?
 
 
 
  :: Main Menu
Menu serwisu
Start
O stronie...
Baza dobrych praktyk
e-biblioteka
Inspiracje
Konkursy
Twoja dobra praktyka
News
Funkcjonalne
Biuletyn
Pliki do pobrania
Linki
Szukaj
Napisz do nas
Mapa serwisu
-------------
 
 
Statystyki
web stats stat24.com

Czym jest promocja? PDF Drukuj E-mail
Napisał Michał Walczyński   
Promocja to termin dotychczas zarezerwowany dla działań reklamowych, a szerzej marketingowych...

promocjaObecnie oprócz międzynarodowych korporacji, wielkich przedsiębiorstw krajowych i lokalnych, techniki promocji wykorzystują podmioty, które nigdy wcześniej z promocją, ani konkurencją nie miały wiele wspólnego. Media, nie tylko prezentują reklamy proszków do prania, samochodów czy usług finansowych, ale także reklamy miast, muzeum, regionów, a nawet krajów zapraszających nas do odwiedzin.

Wydaje się więc, że promocja to naturalny atrybut wszystkich instytucji, organizacji, a nawet jednostek działających w społecznym otoczeniu.

W sferze publicznej, a szczególnie samorządu, promocje określić możemy jako politykę władz samorządowych prowadzoną w stosunku do otoczenia, jak również w stosunku do społeczności lokalnej. Polityka ta opiera się na oddziaływaniu na odbiorców poprzez przekazywanie im informacji, które mają w odpowiednim stopniu zwiększyć wiedzę na temat podmiotu kreującego promocję (gmina, powiat, miasto).

Promocja może przybierać dwa wymiary - wewnętrzny i zewnętrzny. Promocja skierowana do wewnątrz, to działalność nakierowana na mieszkańców, społeczność lokalną. Drugi wymiar promocji to działalność " ne zewnątrz" - w stosunku do przyjezdnych (zarówno turystów, jak i inwestorów).

Z uwagi na przedmiot promocji M. Marks wyróżnił promocję gospodarczą, społeczną oraz kulturową. 

Promocja spełnia cztery podstawowe funkcje:

  • Funkcja informacyjna – oznacza dostarczanie niezbędnych informacji, w celu przełamania nieznajomości. Informujemy o gminie, atrakcjach turystycznych, produktach lub wydarzeniach, z których gmina słynie.
  • Funkcja pobudzająca – to wywołanie zamierzonych postaw poprzez dostarczenie odpowiednich argumentów (czy to emocjonalnych czy też racjonalnych). Ta funkcja głównie realizowana jest poprzez kampanie wizerunkowe, w których przedstawiamy wizerunek naszej gminy np.: gmina pełna młodych ludzi, dynamiczna, nastawiona na zmiany, nowoczesna
  • Funkcja konkurencyjna – to przypomnienie i podtrzymanie wizerunku naszej gminy w świadomości potencjalnych turystów i inwestorów.
  • Funkcja satysfakcyjna – wytworzenie pozytywnego wizerunku naszej gminy u potencjalnego turysty lub inwestora.

Tak więc promocja powinna być realizowana w oparciu o model:
1. INFOMUJEMY
2. TWORZYMY ARGUMENTY, DLA DECYZJI O SKORZYSTANIU Z NASZEJ OFERTY
3. PRZYPOMINAMY
4. WYWOŁUJEMY POZYTYWNE SKOJARZENIE
 

Narzędzia promocji

Aby promocja była skuteczna, musimy wykorzystać odpowiednie narzędzia promocyjne.
Do istotnych narzędzi promocyjnych możemy zaliczyć:

  • Prowadzenie strony internetowej. Warto przy tym pamiętać, aby strona gminy/ powiatu nie była tylko stroną o urzędzie i strukturze organizacyjnej.
  • Kampania reklamowa
  • Public relations – działania, których celem jest tworzenie i utrzymywanie zaufania do naszej organizacji (np. władz miasta), budowanie właściwego wizerunku gminy, za pomocą mediów.
  • Direct mailing – kontakt bezpośredni z potencjalnymi turystami/ inwestorami/ mieszkańcami
  • Wydarzenia promocyjne – organizacja imprez sportowych i artystycznych.
  • Działalność wydawnicza
  • Materiały reklamowe i gadżety
< Poprzedni