Dobre praktyki 
Marketing terytorialny > Promocja > Komunikacja marketingowa samorządów

Serwis jest własnością Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.
 
Start arrow Baza dobrych praktyk arrow Kampanie wewnętrzne arrow Denver - rewitalizacja śródmieścia
 
 
 
  :: Main Menu
Menu serwisu
Start
O stronie...
Baza dobrych praktyk
e-biblioteka
Inspiracje
Konkursy
Twoja dobra praktyka
News
Funkcjonalne
Biuletyn
Pliki do pobrania
Linki
Szukaj
Napisz do nas
Mapa serwisu
-------------
 
 
Statystyki
web stats stat24.com

Denver - rewitalizacja śródmieścia PDF Drukuj E-mail
Napisał Michał Walczyński   
Denver to amerykańskie miasto leżące w stanie Kolorado. Jest jednocześnie największym ośrodkiem miejskim, jak i stolicą stanu Kolorado. Zespół miejski liczy 2.581 mln ludności (spis z 2000 roku).

Miasto położone jest na równinie u podnóża Gór Skalistych, nad rzeką South Platte River. Najbliższymi i największymi przedmieściami są miasta Lakewood, Arvada, Aurora, Littleton, Englewood, Wheat Ridge, Thornton.
Denver jest określane mianem 'Miasto na Wysokości Mila' bowiem zachodnie schody gmachu stołecznego sięgają wysokość jednego mila.

 

Historia śródmieścia

Lata 70 to exodus ludzi na przedmieścia miasta. Za mieszkańcami na przedmieścia przeniosły się sklepy i inne punkty usługowe. To doprowadziło do wyludnienia się śródmieścia.
Lata 80. w skutek trudności gospodarczych, jakie dotknęły śródmieście Denver jeszcze bardziej pogłębiły ten stan rzeczy. Trudności te dotknęły również rynek nieruchomości, przez co śródmieście miasta znalazło się w poważnym kryzysie. Lata 90, dzięki kombinacji po trochu szczęścia i przedsięwzięć władz miejskich przyniósł zasadniczy wzrost poziomu osiedlania się w śródmieściu. Począwszy od 1990 roku stworzono ponad 2 700 budynków mieszkalnych. Intensywna fala nowych mieszkańców w śródmieściu przyczyniła się do rewitalizacji tej części miasta czyniąc ją niezwykle atrakcyjną dla mieszkańców, jak i inwestorów.


Rewitalizacja śródmieścia

W 1988 Dolne Śródmieście (Lower Downtown) zostało ogłoszone dzielnica historyczną. Wiązało się to z wytyczeniem granic dzielnicy, co pozwoliło oddzielić ja od innych sąsiednich rejonów miasta. W celu odróżnienia śródmieścia, zwanego popularnie LoDo, władze miejskie podjęły działania zmierzające od poprawy wizerunku krajobrazu miejskiego. Zainstalowano nowe lampy uliczne, ławki, studzienki kanalizacyjne, wyodrębniono miejsca parkingowe oraz zmieniono znaki. Te elementy przyczyniły się do wyróżnienia śródmieścia spośród innych miejsc w Denver. W ostatnich latach nowe oblicze nadano 17 ulicy, będącej główną biznesową arterią miejską. Te przedsięwzięcia połączone z renowacją starych budynków oraz przebudowa byłych budynków biurowych w mieszkalne bloki przyczyniło się do ożywienia tej części miasta.


Planowanie zmian

Wdrażanie programu rewitalizacji LoDo oznaczało wprowadzenie systemowego rozwiązania, które obejmowało 10 kroków, jakie sformułowały władze miejskie w tym celu. Podstawą programu było znalezienie grupy docelowej; osób, którzy byliby skłonni zamieszkać w śródmieściu. tych potencjalnych klientów – mieszkańców znaleziono wśród pokolenia baby boomers, osób urodzonych miedzy 1946–1964. Ludzi tych, będących częściowo na emeryturze, nie mieszkających już z dziećmi, zachęcono do osiedlenia się w tej części Denver poprzez szeroki i łatwy dostęp do opieki zdrowotnej oraz rozrywek, takich jak teatry, muzea, biblioteki. Drugą, perspektywiczną grupą docelową, są młode, dynamiczne osoby, nie posiadające dzieci, a które pragną żyć blisko miejsc rozrywki, klubów, kin, teatrów. Według szacunków, do 2010 roku ponad 72% gospodarstw domowych nie będzie posiadało dzieci.
    Władzom miejskim zależało, aby w śródmieściu osiedlały się osoby o dochodach ponadprzeciętnych i wysokich oraz posiadających dużo czasu na emeryturze. Aby zachęcić takie osoby do osiedlenia się w LoDo użyto dwóch kluczowych czynników. Po pierwsze, mieszkańcom zaproponowano wysoki standard życia, poprzez wygodny dostęp do ośrodków kultury, sklepów oraz służby zdrowia. Liczne restauracje, kluby i niedaleko położone Pepsi Center (hala, stadion baseball`owy, lodowisko, gdzie swoje mecze rozgrywają hokeiści Colorado Avalnage) zapewnić miały stały dostęp do różnorodnych form spędzania wolnego czasu. Po drugie, zakup mieszkania w tej części miasta, miał być opłacalny. Zamieszkanie w LoDo miało być inwestycja, na której się nie straci, w przypadku sprzedaży nieruchomości.


Dziesięć kroków, w celu ożywienia śródmieścia

Rewitalizacja terenów śródmieścia oznaczała kompleksowe działania. The Brookings Instiutuion podsumował te działania w 10 krokach, jakie przyczyniły się do rozwoju LoDo. Oto one.

1.    Osiedlenie ludzi w śródmieściu musi być priorytetem politycznym i biznesowym.

W tym celu należało połączyć interesy przedsiębiorców, władz miejskich oraz mieszkańców. Nowo wybrany burmistrz Denver = Wellington Webb w 1991 roku zorganizował konferencje dotyczącą śródmieścia. Rezultatem tego spotkania oraz innych konsultacji było stworzenie planu działania w śródmieściu (Downtown Action Agenda)
2.    Śródmieście musi być widoczne
Propozycja ta oznaczała określenie granic dzielnicy, zmiana krajobrazu miejskiego, służąca wyróżnieniu tej części miasta od innych.

3.    Śródmieście musi być dostępne

Oznaczało to poprawę jakości infrastruktury miejskiej, zwiększenie jakości krajobrazu miejskiego, zapewnienie większych atrakcji potencjalnym mieszkańcom. Na ten cel władze miejskie w 1989 roku wyemitowały obligacje miejskie na kwotę 240 milionów dolarów. Środki zdobyte z obligacji posłużyły na remonty dróg i mostów prowadzących do śródmieścia oraz inne na inwestycje związane z połączeniem śródmieścia ze strategicznymi miejscami w mieście. Te przedsięwzięcia przyczyniły się do znacznych udogodnień w ruch pieszych.

4.    Śródmieście musi posiadać nowe i atrakcyjne udogodnienia

Żywe i samowystarczalne ekonomicznie śródmieście nie może istnieć bez mieszkańców. Dlatego trzeba im zapewnić rozmaite i nowoczesne atrakcje. W tym celu wyremontowano bibliotekę miejską, powstał obok już istniejących nowy teatr, wybudowano park rozrywki, akwarium, boisko do baseball`a oraz centrum sportowe obejmujące halę do koszykówki/ lodowisko. Atrakcje te przyczyniły się do inwestycji drobnych przedsiębiorców otwierających restauracje i  puby w pobliżu.

5.    Śródmieście musi być czyste i bezpieczne

W 1992 roku Downtown Denver Partnership, biznesowa organizacja z Denver, poczyniła skuteczne kroki do  stworzenia w śródmieściu rejonu wzrostu przedsiębiorczości (BID – business improvement district). Strefa ta finansowana jest z podatku od nieruchomości pobierana z określonej części śródmieścia. Spośród różnych przedsięwzięć tego rejonu, do najważniejszych zadań należy usuwanie grafitti i śmieci z ulic dzielnicy. W 1995 roku stworzono nowy policyjny rejon obejmujący śródmieście i ościenne sąsiedztwa. BID finansuje między innymi patrole policyjne w śródmieściu, włączając w to patrol rowerowe i konne. Przyczyniło się to do spadku przestępczości w tym rejonie miasta o 20%. Oprócz zagwarantowania bezpieczeństwa zorganizowano duże festiwale – trzy latem i jeden zima, w okresie świąt. Tysiące ludzi, jakie odwiedza w tym czasie śródmieście jest zachęcanych, widokiem czystych i bezpiecznych ulic, do zamieszkania i inwestycji w tej części Denver.

6.    Zachowanie i odrestaurowanie starego budownictwa

Przywrócenie do użytku opuszczonych, zniszczonych budynków. Ponowne zagospodarowanie tych nieruchomości ma przynieść wzrost wartości całej dzielnicy.

7.    Wsparcie dla wzrostu osiedlania w śródmieściu.

W Denver oznaczało to przede wszystkim zmianę regulacji przeciwpożarowych i budowlanych oraz regulacji dotyczących gęstości zaludnienia w śródmieściu.

8.    Zasoby miasta powinny być przeznaczone na osiedlanie.

Jednym z pierwszych kroków wdrażania programu rewitalizacji śródmieścia było stworzenie Biura Mieszkalnictwa Śródmieścia (Downtown Housing Office - DHO). Zadaniem tej instytucji było zbieranie informacji o dostępnych nieruchomościach, ryku nieruchomości oraz dostępnych funduszach publicznych. Pierwszym priorytetem DHO stało się poszukiwanie developerów dla pustych budynków. Poza tym uruchomiono Fundusz Kredytowy dla Dolnego Śródmieścia, z którego miedzy innymi finansowano restauracje fasad budynków. Innym źródłem finansowym stał się Stanowy Fundusz Historyczny, działający w stanie Colorado.

9.    Aktywne sąsiednie dzielnice śródmieścia

Śródmieście Denver jest otoczone ośmioma sąsiednimi dzielnicami. Każda z nich oferuje miejsca do zamieszkania, a bliskość śródmieścia pozwala na swobodne przemieszczanie się ludności pieszo. Rozwój śródmieścia przyczynił się pośrednio do rozwoju sąsiednich okolic. W najbiedniejszej części graniczącej z  LoDo kosztem 26 milionów dolarów zburzono 286 domów komunalnych, stawiając na ich miejsce 550 nowych budynków. Jedna trzecia z tych nowowybudowanych mieszkań została przeznaczona na mieszkania komunalne na sprzedaż, kolejna jedna trzecia dla lokatorów zarabiających mniej niż 60% średniego dochodu rodziny w tej dzielnicy; kolejna jedna trzecia została przeznaczona do sprzedaży na wolnym rynku.

10.     Rewitalizacja śródmieścia nie jest procesem skończonym.

Sukces przywracania do życia śródmieścia Denver nie oznacza, że nowe problemy się nie pojawią. Przed władzami miasta mogą pojawić się kolejne wyzwania dotyczące terenów zielonych, zarządzania kryzysami między mieszkańcami i w perspektywie uczynienia śródmieścia miejsca dla rodzin z dziećmi.


Żródła:



Zdjęcia ze śródmieścia Denver znajdą Państwo w dziale Inspiracje.
< Poprzedni