Reklama zewnętrzna miasta w oparciu o iluminację obiektów
Nadesłał Zbigniew Wesołowski
środa, 20 czerwca 2007
Wizerunek miasta jest wyobrażeniem, naszą opinią, skojarzeniem często powstałym pod wpływem chwili. To równieżzespół niepowtarzalnych cech i unikalnych wartości zapamiętanych nieraz podczas przejazdu czy pobytu w danej miejscowości. Wzmocnienie atrakcyjności, wizerunku i ogólnego obrazu miasta można osiągnąć poprzez artystyczne oświetlenie wybranej przestrzeni lub obiektu, kompleksu architektoniczno- urbanistycznego, charakterystycznych obiektów i miejsc w gminie, mieście i jego obszarów, budynków zabytkowych, nowoczesnych budowli i konstrukcji, pomników, miejsc rekreacyjnych,
zieleni czy ciągów komunikacyjnych.Światło jest doskonałym narzędziem wywołującym odpowiednio silne odczucia na zmysły obserwatora. Zalety sztuki iluminacji widać zwłaszcza nocą. Gra światła i cienia, jasności i koloru, tworzy niezapomniany obraz. Ciągle poszerza się katalog elementów wartych podświetlenia. Ławki, fontanny, kaskady wodne, źródełka i inne detale związane z wodą wydobyte z ciemnego otoczenia tworzą niepowtarzalny klimat oraz na długo pozostają w pamięci.
Podświetlone ławki w parku miejskim. Źródło: www.fotos.sc
Iluminacja nadaje obiektowi dynamiczny wygląd, ożywia go oraz czyni atrakcyjnym. Stąd jej wykorzystanie w ,,dawaniu drugiego życia” obszarom poprzemysłowym. Takie zastosowanie technik oświetlania polegające na uchwyceniu przemysłowego dziedzictwa z nowoczesnością można nazwać iluminacją przemysłową. W niemieckim Zagłębiu Ruhry spotkać można wiele obiektów przemysłowych, kominów, szybów górniczych, wież ciśnień mieniących się nocą rożnymi kolorami.
Na zdjęciach widać, iż oświetlenie zewnętrzne jest tym czynnikiem, który nocą przyciąga uwagę oraz silnie oddziałowuje na mieszkańca, turystę czy osoby przejeżdżające przez miasto. Budynki, zabytki przemysłoweoświetlane są równomiernie przy stworzeniu minimalnych ilości cieni i miejsc nie oświetlonych. Może być także stosowane ogólne oświetlenie budynku dodatkowo wzmacnianepoprzez akcenty świetlne na unikatowe elementy architektoniczne. Ta forma jest najbardziej popularna w Niemczech. Iluminacja może być również stworzona tylkoza pomocą akcentów świetlnych, wówczas występujetu duża gra światła i cienia. Zastosowanie technik podświetlania przynosi korzyści zwłaszczaw turystyce przemysłowej, ponieważ:
miasto zyskuje łatwość rozpoznaniazapamiętania;
następuje poprawa estetyki otoczenia i bezpieczeństwa;
wzrasta ocena społecznej akceptacji dla miejsca zamieszkania i pobytu;
następuje urozmaicenie przestrzeni miejskiej;
widoczne jest ożywienie przemysłowego krajobrazu okolicy;
wzmacnia pozytywny zewnętrzny odbiór miasta;
może być stosunkowo niedrogą formą reklamy zewnętrznej miasta
Warto podkreślić wysiłki wielu polskich instytucji na rzecz inwestycji oświetleniowych w polskim samorządzie. Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza oraz Polski Związek Producentów i Pracodawców Przemysłu Oświetleniowego, Narodowa Agencja Poszanowania Energii, "Gazeta Samorządu i Administracji", "Polskie Drogi"i Agencja SOMA - Organizator Targów ŚWIATŁO i Targów ELEKTROTECHNIKA organizują już X edycję ,,Konkursu na najlepiej oświetloną gminę i miasto roku". Jedna z kategorii konkursowych – Oświetlenie wybranej przestrzeni lub obiektu: kompleksu architektoniczno- urbanistycznego, charakterystycznych obiektów i miejsc w gminie lub mieście (obszarów i budynków zabytkowych, nowoczesnych budowli i konstrukcji, pomników, miejsc rekreacyjnych) – ma zachęcać i mobilizować do poprawy atrakcyjności miast w tym zakresie.
Należy popularyzować rozwijanie reklamy zewnętrznej miasta w oparciu o iluminację obiektów architektoniczno-urbanistycznych, zabytków i obszarów poprzemysłowych.